-
Cum a luat naştere lumea din haos ?
-
Care sunt originile multitudinii şi
varietăţii de forme ?
-
Ce explică mişcarea şi schimbările în
lume ?
-
Care este relaţia între formă şi
substanţă ?
În Antichitate s-a născut
teoria atomistă. Filozofii atomişti Leucip
(mijlocul secolului V îHr),
Democrit (sfârşitul secolului V îHr)
şi Epicur (sfârşitul secolului IV şi începutul
secolului III îHr)
încercau să întrevadă o legătură între unitatea de fond a lumii şi
multitudinea aparenţelor sau diversitatea manifestărilor din natură.
Pentru a găsi o soluţie, ei au considerat că la baza tuturor
lucrurilor stau atomi eterni care se mişcă într-un spaţiu gol.
Varietatea formelor şi fenomenelor din natură ar fi trebuit să
constea doar în modurile de asociere şi mişcare ale acestor atomi.
În contrast cu teoria atomistă, filozofi stoici, cum ar fi
Zeno din Citium (la răscrucea între secolele IV şi III
îHr),
Crisipus (secolul III îHr)
şi Poseidonius din Apamea (100 îHr),
susţineau continuitatea în natură, considerând că atât spaţiul şi
materia sunt continue şi infuzate cu un spirit imaterial – pneuma
– care serveşte la unificarea cadrului natural.
Aristotel
(384-322 îHr) a construit
propriile sale teorii. În primă instanţă, preocuparea sa era una de natură
filozofică : care este cauza mişcării, considerată ca o varietate de
schimbare ? El considera că o mişcare constantă în timp necesită existenţa
unei cauze (forţe) constante în timp. Considera că mişcarea unui corp
într-un mediu care opune rezistenţă este proporţională cu forţa care produce
mişcarea şi invers proporţională cu rezistenţa mediului. Aristotel se
folosea de această afirmaţie pentru a nega existenţa vidului, pentru că
vidul nu opune rezistenţă şi astfel cauzele mişcării nu mai există. De
asemenea, considera cosmosul împărţit în două lumi diferite, guvernate de
legi diferite. Lumea pământească, aflată în interiorul sferei lunare, este
caracterizată de mişcarea rectilinie, în sus sau în jos. Corpurile grele,
prin natura lor, ar fi căutat centrul şi ar fi tins, în mod natural, să se
îndrepte către acesta. Nenaturală ar fi fost mişcarea în sus a corpurilor
grele, aceasta necesitând o cauză externă. Prin opoziţie, mişcarea naturală
a corpurilor uşoare ar fi fost ascendentă. În lumea cerească, naturală ar fi
fost mişcarea circulară uniformă, caracteristică corpurilor cereşti.
Arhimede (secolul III îHr)
s-a remarcat prin aplicarea matematicilor în soluţionarea problemelor de
fizică, dar, pe de altă parte, a reuşit cu strălucire să folosească
considerente fizice care să conducă la demonstraţii
matematice (în special în probleme de statică şi hidrostatică). A formulat
legile pârghiilor şi a reuşit să trateze probleme legate de echilibrul
corpurilor plutitoare.
În Imperiul Roman şi apoi în Europa de
vest nu s-a pus prea mare accent pe chestiunile teoretice, ceea ce, conjugat
cu realităţile sociale şi cu atitudinea Bisericii, a făcut ca o bună parte
dintre oamenii de ştiinţă greci să migreze către est. Ridicarea Islamului,
în secolul VII, a adus după sine şi stimularea interesului în chestiuni
ştiinţifice şi filozofice. Pe filieră arabă, ştiinţa de origine greacă a
pătruns din nou în Europa prin Spania. Arabii au realizat traduceri ale
textelor greceşti, dar au adus şi contribuţii proprii. Interesul pentru
ştiinţe a reapărut în Europa prin secolele XII sau XIII şi s-a concretizat
prin apariţia primelor universităţi. La început, savanţii vremii s-au
preocupat de moştenirea greacă aducând-o la un grad înalt de sofisticare,
dar, în cele din urmă, au reuşit să pună bazele revoluţiei ştiinţifice din
secolele XVI şi XVII.
În Evul Mediu, partea fizicii care a
progresat cel mai mult a fost mecanica. Unul din subiectele care-i
determina pe oamenii de ştiinţă ai vremii să se îndoiască de afirmaţiile lui
Aristotel era acela al modului de mişcare a unui proiectil. Conform
teoriilor lui Aristotel, era greu de înţeles care este cauza mişcării
proiectilului după părăsirea dispozitivului care l-a lansat. O
explicaţie de succes pe o anumită perioadă a fost aceea a existenţei unei
forţe motrice imateriale care este comunicată proiectilului la lansare şi îl
face să-şi continue mişcarea. Printre cei care susţineau această ipoteză
s-au numărat Filoponus din Alexandria (cam prin secolul VI),
filozoful persan Avicenna (secolul XI) şi arabul Abu al
Barakat al-Baghdadi (secolul XII). În secolul XIV, filozoful francez
Jean Buridan dezvoltă o nouă versiune a teoriei
forţei-imprimate, numind calitatea comunicată proiectilului „impetus”
(impuls). Conform lui Buridan, impetusul este măsurabil doar prin
viteza iniţială a proiectilului şi cantitatea de substanţă pe care o conţine
acesta.
În anii secolului XIV, unii oameni de ştiinţă de la Oxford
cântăreau problema cum să descrie schimbarea care are loc odată cu creşterea
sau descreşterea unor calităţi, ajungând să vizeze aspectele cinematice
ale mişcării. Chiar dacă studiile lor aveau un caracter pur teoretic, fără
scopuri practice, ei au reuşit să ajungă la un rezultat important, şi anume
acela că într-o mişcare uniform accelerată distanţa parcursă creşte
direct proporţional cu pătratul timpului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu